torsdag 9 juli 2009

Biopremiär

På tal om Brüno sa har han biopremier um 10 uhr am tzentsesten jüly
in the very town of Wienna sade dom just nu och telefoninterwievade
Österrikes skrattande kulturminister om filen på BBC world service.



Jag minns en rolig filmpremiär på stadens största biograf beim Neue Donau.
Det måste varit 1973 som jag satt på det skakiga expresståget från Hütteldorf-Hacking
in till stan för att ta en sväng i Prater. Men när jag klev av på Westbahnhof fick ja se
en affisch som sade att Erich von Däniken (at http://www.daniken.com/)
skulle ha världspremiär på sin otroligt spännande och världsomspännande
cinemaskopiska storljugarfilm. När jag kom upp ur underjorden och såg hur
köerna ringlade sig kring den jättestora biografen, ljög jag ock sade att jag tappat
bort mina Svenska vänner medan jag trängde mig före i köerna. Jag lyckades
komma in innan filmen startat och bioupplevelsen blev oförglömlig.

Jag önskar att jag även kunde minnas efterpratet nere på Prater, men
det mesta av eftersnacket och vindrickandet är höljt i dimma. Jag tror
att jag somnade i en buske vid stora gamla Donau, vaknade när lilla
tuff-tufftåget tutade, hoppade på, bytte tåg, och kom tillbaka till
vandrarhemmet i Hütteldorf lagom till att de sista sjusovarna sörplade
i sig morgongröten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar