måndag 31 januari 2011

Internetbanken

Nu är Måndagen överstunden. Det blev en rätt jobbig dag i bakfyllans tecken.
Men jag tror mig nu hava fått en lite bättre förståelse av Swedbank.
Det räcker ju inte med logik och sunt förnuft för att begripa vad dom sysslar med.
Men en enkät av den typ som redovisas här bland "Nötter om Notationer" (where many nuts have spoken) kan ge en liten inblick i verksamheten.

Torsdagen är här. Tror mig nu veta följande: Koden jag vill ha för att logga in utan dosa består av 6 tecken. För att beställa en sådan enkel inloggningskod (som är ett extra tillval i internetbanken) måste man först logga in. Det gör man med dosan som går att beställa på
http://www.swedbank.se/privat/internet-och-telefontjanster/internetbanken-privat/anslut-till-internetbanken/index.htm
Har nu beställt en gratis dosa. När jag får den skall jag logga in och beställa en kod.
Sedan kan jag nog trampa sönder dosan, och sortera bort batteriet och slänga skiten i elektronikskroten. Jag hoppas verkligen att det är så enkelt, men önskar att kokainsniffarna på banken som tror sig så förträffliga kunde hitta på ett mer miljövänligt sätt.

Och nu är det Måndag igen. Jag har varit på postens utlämmningsställe och legitimerat mig och fått den kinesiska dosa som jag behöver för att beställa 6-teckenskoden. Tyvärr går inte dosan att använda utan en fyrsiffrig pinkod. Den koden kommer i en separat försändelse inom en vecka står det.

Den här bloggsidan som jag slängde ner på när jag var som fullast och tröttast har jag nu tappat lusten att skriva mer på ty andra verksamheter blir lidande av allt skrivande. Det här utkastet får därför hvila på mjuka tuvor tills jag vet mer om internetbanken och kan lägga upp helhetsintrycken bättre.

Här finns blogginläggen som tillhör detta helt oplanerade och ilsket slarvigt genomförda arbete.
http://pelle-andersson.blogspot.com/2011/01/internetbanken.html
http://pelle-andersson.blogspot.com/2011/01/min-brevvaxling-med-swedbank.html
http://pelle-andersson.blogspot.com/2011/01/fortsatt-brevvaxling-med-swedbankse.html
http://pelle-andersson.blogspot.com/2011/01/telefonbanken-swedbank.html
http://pelle-andersson.blogspot.com/2011/01/pelles-internetbank.html

Materialet kan kanske betraktas som ett kompliment till den av Post & Tele-Styrelsen beställda
http://www.pts.se/sv/Dokument/Rapporter/Funktionshindrade/2010/Sammanfattning-av-tillganglighetsanalys-av-fem-banker-2010---PTS-ER-201024/
Hämta gärna samannfattningen och bläddra igenom den.

Företaget "Funka Nu" har mest tittat på de problem som uppstår för kunder med fysiska handikapp,
medan min lilla undersökning går in på de kommunikationsproblem som alla kunder kan drabbas av på grund av personalens mentala handikapp och brist på utbildning. Främst då brister i det som brukar kallas Läs & Skriv-förståelse. Något åtgärdspaket kommer jag inte med i min blogg eftersom åtgärder när det gäller förbättrade kommunikationer utanför kärnfamiljen måste sättas in redan på dagis och kräver större krafttag än vad jag ensam orkar med.

----

Om någon skulle finna det vara uthärdligt att titta lite närmare på bloggsidorna skulle jag
bli väldans glad om ni skrev en kommentar där ni sammarfattar edra intryck och åsikter.
Om vi reserverar den här sidan för lite mer genomtänkta kommentarer så kan vi väl säga att allt kladd på de andra sidorna är välkommet.

Min sammanfattning ser för tillfället ut så här:

När någon översittare på någon myndighet frågar hur mycket man hade på banken i slutet av året (vilket väl ha hänt de flesta svenskar) vill man ju svara med samma siffror som banken har skvallrat om.redovisar. Och eftersom man är ansluten till internet och upptäcker att Sedbank har en internetbank som väl de flesta kunder nog tror är ansluten ockå kan man ju förledas till att bara försöka logga in för att titta på sitt årsbesked.
Att man först måste klicka på "anslut Er till Internetbanken" är det nog många som missar. Nu kommer jag ihåg att jag klickade på länken men tog pilen tilbaka när jag såg att det var en fasionabel så kallad Tjänst med en dosa och att det stod ett penningbelopp med feta sifror där.

Så med vanligt bonnförnuft kom jag inte långt med Swedbanks Internetbank.
Jag blev tvungen att supa mig full för att framkalla lite konstgjord aggressivitit för att komma sålångt att jag nu lyckats framföra min önskan att få en kod till internetbanken.
Om ni tittar på sidan 18 i det pdf som jag hoppas ni hämtat från PTS finner ni att den bank som klarat sig bäst i undersökningen är den enda banken som insett vad vilken normalt funtad människa som helst inset. Nämligen att det går lika bra utan dosa och blir enklare på en massa sätt. Men girigheten förblindar tydligen de bankanställda så till den milda grad så att dom inte ens begriper att dom behöver starta en egen lokalavdelning i DHR.

-----

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar